Blog Blue Legal | Advocaten en Juristen

Dit blog is geschreven in samenwerking met verschillende juristen en advocaten bij Blue Legal | Advocaten en Juristen. Het doel was om een actualiteit in het arbeidsrecht uit te lichten en de visie van Blue Legal hierop te verwoorden.

Out of the Blue | Boeien en binden

Het vinden van goed personeel blijkt anno 2021 een hele klus, en dat wordt in 2022 een nog veel grotere uitdaging! Er zijn voor veel banen meer vacatures dan werknemers om die vacatures op te vullen. Meer parttimers, vroegpensioen, millennials met andere insteek, er zijn vele oorzaken hiervoor. Maar kijk, bij Blue Legal denken we graag in oplossingen, juist ook als het niet om conflicten gaat. Met veel klanten werken we dus ook mee aan campagnes, beoordelen we onderzoeken en sparren we veel met HRM-functionarissen. Contractueel werknemers vastbinden en juridische handboeien aanleggen werkt niet meer. Sterker nog, dat werkt averechts. Boeien en binden kan ook op een hele andere manier. Wij zetten de best practices op een rij voor u.

Het vinden van goed personeel wordt anno 2022 dus een hele klus. Voor het eerst zijn er meer vacatures dan werknemers om die vacatures op te vullen. Zo konden sommige restaurants na de lockdown vrijwel gelijk weer sluiten, ze hadden namelijk niemand om bier te tappen. Of het nu komt door parttime-cultuur in Nederland, vergrijzing of Mrs. Corona, feit is dat het personeelstekort alleen maar hoger zal worden. Bij Blue Legal denken we liever in oplossingen. Daarom hebben we voor u op een rijtje gezet wat u wél kunt doen om uw personeel te boeien om voor u te blijven werken én te binden op lange termijn.

Voor u verder leest kunnen we alvast 1 ding verklappen: u zult gewoon verleidelijker en sexier moeten zijn dan de rest! U bindt goede medewerkers niet meer met scherpe contracten, maar wel met waardering, verantwoordelijkheid en ruimte. U boeit collega’s niet (meer) met gouden kooitjes, maar wel met ontplooiing en ontwikkeling. Moeilijk? Ondankbaar? Onvoorspelbaar?
Nee hoor, niet met deze best practices. En, als u goed tussen de regels doorleest, is het op het werk net zo belangrijk als thuis :-). En ja, ook dan is het heel verstandig een aantal zaken goed vast te leggen.
Wat u nodig hebt, dat weet u zelf het beste. Wat gebruikelijk is, wat toegestaan is, wat handig is, en hoe u dat op een positieve, vriendelijke manier vastlegt, dat weten wij dan weer!

Goed luisteren

Het is ontzettend belangrijk om goed te luisteren naar wat uw personeel belangrijk vindt. Daarmee wordt u als werkgever een stuk aantrekkelijker en vergroot u de loyaliteit van uw werknemers aanzienlijk. Denk dan aan aandacht voor groei van werknemers zoals bijvoorbeeld opleidingen, cursussen of het volgen van (online) seminars. Ook een realistische werkdruk en haalbare roosters zorgen tevreden werknemers en minder verzuim. Ruimte voor eigen initiatief en verantwoordelijkheid maakt veel werknemers happy. Controle over de eigen agenda ook. En ook daar kan vaak veel meer dan u denkt! Durf te vragen, durf te experimenteren door bijvoorbeeld bepaalde verantwoordelijkheden bij een heel team neer te leggen in plaats van bij alleen de manager. Creëer flexibiliteit en ruimte voor eigen initiatief. Vaak is er ook de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden te wijzigen en zo uw werknemers zelf meer keuze te geven in de inrichting van het werk. En, Zorg voor een goede sfeer op de werkvloer (zowel fysiek als online) waar werknemers zich welkom, thuis en prettig voelen en waarbij het teamwork ook echt teamwork kan zijn.

Talent & ambassadeurs

Wanneer u binnen uw bedrijf een tekort heeft binnen een bepaalde tak, gaat u logischerwijze eerst zoeken buiten de deur. Maar wat nu als eerst zou gaan kijken of er binnen uw organisatie mogelijkheden zijn om uw personeel anders in te zetten? Misschien zijn er wel werknemers binnen de financiën die geboren ICT’ers blijken of blijkt uw jurist ook een uitstekend gevoel voor marketing te hebben. Of kunnen taken waar niet genoeg mankracht voor is worden verdeeld over het huidige personeel.
En, vergeet vooral ook niet om uw personeel zelf te vragen om mee te denken. Kennen ze nog oud-opleidingsgenoten of oud-collega’s? Mensen die ze ontmoet hebben op een opleiding? En vooral, vraag hen ook zelf om ideeën en input voor de inrichting van het werk. Wat kan er anders? Hoe kan het slimmer? Kunnen we het niet anders verdelen? Et cetera, er komt veel meer informatie uit dan van tevoren wordt gedacht!
En, het geeft uw medewerkers het gevoel dat ze ook daadwerkelijk een steentje kunnen bijdragen, dat ook zij het verschil kunnen maken en dat hun mening gewaardeerd wordt. Dat wil vrijwel iedereen toch? U zelf toch ook?
Op die manier zijn uw eigen medewerkers de beste ambassadeurs en kunt u dat dure werving-en-selectie bureau vaak overslaan!
Door te roeien met de riemen die u heeft, voorkomt u dat de personeelstekorten te hoog oplopen.

Slimwerken en thuiswerken

De noodgedwongen lockdown maakt het er voor velen niet makkelijker op. Onderschat niet het effect daarvan op het humeur, de veerkracht en slagkracht van mensen. Iedereen is verschillend, en zeker is het zo dat sommige taken veel soepeler en sneller gaan zonder collega’s om u heen, maar voor een groot deel van de mensen geldt dat ze graag samen zijn. We zijn uiteindelijk biologisch gezien natuurlijk ook gewoon groepsdieren; we hebben communicatie, feedback, complimenten en soms ook gewoon gemopper nodig!

Het voordeel van deze tijd is dat in korte tijd veel werkgevers hebben gezien dat thuiswerken gelukkig niet alleen nadelen heeft. Ten eerste blijkt dat werknemers ook prima zichzelf kunnen sturen, vaak zijn ze ook productiever en zelfstandiger. Het blijkt dat loslaten prima kan!
Bij onze arbeidsrechtspecialisten is het aantal zaken dat samenhangt met onderpresteren of niet-functioneren nog nooit zo laag geweest!

Wat u als werkgever kunt doen om ervoor te zorgen dat u als werkgever aantrekkelijk blijft, is zorgen voor een goede thuiswerkplek waar nodig. U wordt ook niet vrolijk van medewerkers met RSI-klachten, burn-outs en het daaropvolgende verzuim. Zorg daarom dat werknemers ook thuis goed materiaal gebruiken en check regelmatig of alles oké is met uw personeel. Zorg voor contact, overleg en afblaas-momenten, en niet alleen puur inhoudelijk, maar ook faciliteer ook dat de gesprekken die vroeger onderling en informeel plaatsvonden bij het koffie-apparaat, de wandeling in de pauze of aan de lunchtafel ook nu kunnen plaatsvinden. Juist daar gebeurt het! Daar hoor je dat iemand gaat scheiden, dat de buren zo’n takkeherrie maken of dat die k**-computer zo traag is. Daar vinden en steunen collega’s elkaar, dat zijn de smeerolie-momenten in een organisatie.
En, heeft u personeel dat thuis zit zonder werk? Benut deze kans! Instanties zoals HOBPGoodhabitz of Skillstown bieden een tal van cursussen en webinars aan waarmee uw personeel zich kan ontwikkelen op persoonlijk vlak. Misschien is dit zelfs een goed moment voor verdergaande bij- of omscholing! U kunt uw mensen ook elders te werkstellen, en daar met die andere partij ook goede zakelijke afspraken over maken. Nu noodgedwongen thuiszittende koks, kappers en winkelmedewerkers kunnen prima bijspringen als bijvoorbeeld in de logistiek, als pakketbezorger of als assistent in de zorg of onderwijs. Ook kunt u hen vrijwilligerswerk laten doen of achterstallige projecten in uw bedrijf eindelijk eens oppakken. Hoeveel archieven moeten er nog gedigitaliseerd worden? De renovatie van uw hotel die over 2 jaar gepland stond kunt u ook naar voren halen en daar uw mensen op inzetten.
Arbeidsrechtelijk kan en mag dat ook prima, zolang u maar met de basisregels rekening houdt. En daar kunnen wij u natuurlijk alles over vertellen, voor onze arbeidsrecht specialisten is dat gesneden koek.

Kortom, er zijn mogelijkheden genoeg voor een oplossing voor uw personeelstekort. Net als in elke relatie geldt simpelweg dat belangrijk is aantrekkelijk te blijven. ‘Woest aantrekkelijk’ te blijven is nog beter. En dan is een beetje sexy best handig, dat trekt de aandacht bij mannen én vrouwen. En dat zijn al uw medewerkers ook gewoon! Investeer daarom in duurzame relaties met uw werknemers en zorg dat u aantrekkelijk blijft als werkgever. Geef vertrouwen, beloon loyaliteit, zorg voor sfeer. Boei en bindt uw werknemers daarmee, dan zitten ze veel langer en vaster bij u dan met welk contract ook! Ook in deze tijd.
Dat vergt voor de één een veel grotere stap of mindset verandering dan de ander. Ingewikkelde managementboeken vereist het niet, een goed begin en nog eens lekker leesvoer voor uw vakantie is het boek ‘De meeste mensen deugen‘.

Nog meer tips over goed werkgeverschap of advies over wat u kunt doen om personeel te behouden? Neem contact op met een van onze specialisten op het gebied van arbeidsrecht.

En tot slot, ook bij onze leuke organisatie kunnen wij altijd goede én leuke collega’s gebruiken! Ons team bestaat voor een groot deel uit collega’s die lang bij ons werken en/of na hun studentenstage zijn gebleven of later terug gekomen. Dat zegt iets over ons en over onze manier van werken, en daar zijn we trots op! We zoeken nu een collega die ons kan ondersteunen bij de organisatie van onze evenementen en cursussen, de sales-activiteiten en mede kan zorgen voor onze marketing, online en offline. Een commerciële en creatieve duizendpoot met structuur dus, die het leuk vindt met mensen om te gaan en ervoor te zorgen dat dingen ook echt perfect gaan. Kent u zo iemand, of bent u het zelf, dan horen we graag van u!